Garant: Mgr. Jana Hanušová, Ph.D.
Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!
Příměstská LŠ = bez ubytování (včetně stravy během programu - 1 x oběd a 2 x Coffee Break)
Na letní škole s Hejného metodou budeme hledat odpovědi na otázky:
- Jak u žáků rozvíjet aktivní přístup k získávání matematických dovedností?
- Jak u žáků budovat matematické poznání s porozuměním?
- Jak žákům pomoci získat hlubší a méně formální náhled například na řešení kvadratických rovnic, na práci s mnohočleny, na funkce, jak přistupovat ke konstrukčním úlohám?
- Jak může učitel pracovat se žáky, kteří přicházejí s velmi různými znalostmi ze základních škol, aniž by se brzdili ti, kteří jsou „napřed,“ a neztráceli se ti, kteří jsou „pozadu.“
- Jak může žák využít zpětnou vazbu ke svému dalšímu učení?
- Jak vést žáky k přebírání zodpovědnosti za své učení?
Didaktickými tématy budou například gradace úloh (tzn. úlohy, které mohou na své úrovni řešit současně žáci s menším i větším matematickým vhledem tak, aby to všechny rozvíjelo na jejich úrovni), organizace hodiny, diagnostika žákovských výstupů a hodnocení, práce s talentovanými žáky.
Komu je letní škola určena:
Letní škola je určena učitelům SŠ, které zajímá, jak se dá aplikovat Hejného metoda na středních školách, nebo kteří hledají cestu ke zlepšení výsledků žáků v matematice a uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce.
Obsah programu:
Začátečníci
Určeno učitelům matematiky 3. stupně, kteří:
- se chtějí seznámit s Hejného metodou,
- chtějí začít Hejného metodou učit, nebo alespoň uvažují o využití některých prvků metody ve výuce
Účastníci se seznámí s novým přístupem k vyučování matematice. Nová koncepce posouvá tradiční způsob výuky jak v obsahu, tak i v metodách práce. V obsahu se zaměřuje na budování mentálních schémat, v metodách na aktivaci žáka a na komunikaci. To znamená, že každou novou myšlenku, kterou žák objeví v průběhu řešení úloh, nechává učitel posoudit třídě a vede o ní diskusi ve třídě. Pracovní dílny budou také v tomto duchu vedeny.
Účastníci se dále seznámí
- s principy a cíli Hejného metody, s rolí učitele i rolí žáka při výuce matematiky,
- informativně s koncepcí učebnic pro 1. a 2. stupeň ZŠ a s očekávanými výstupy, na které lze na 3. stupni ZŠ navazovat,
- s poznávacím procesem žáka a mechanizmem budování představ a pojmů v matematice a s postupy, které vedou k rozvoji rozumových i osobnostních schopností žáka, s metodami objevování v matematice,
- hlouběji s úlohami na úrovni přechodu mezi 2. stupněm ZŠ a 3. stupněm, a to pomocí bohaté palety aritmetických a geometrických prostředí,
- s individualizovaným přístupem k žákům různé úrovně, s tvorbou gradovaných úloh
Dílny: Seznámení s metodou (VOBS – výuka orientovaná na budování schémat), Mocniny, Množiny bodů dané vlastnosti, Kombinatorický maraton, Algebraické výrazy s pochopením (jak předejít formalismu), Kvadratické rovnice, Organizace hodiny, Tvorba gradovaných úloh, Slovní úlohy – diagnostika žákovských řešení
Účastníci budou mít možnost měsíc před konáním letní školy zvolit si ještě další témata pro 2 volitelné dílny.
Změna programu vyhrazena.
Cena se skládá z:
Ubytování: nezajišťujemeStorno podmínky naleznete zde