Dobré porozumění matematickým pojmům, vztahům mezi nimi v Hejného metodě zajišťuje značné a velice pestré množství různých prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipovány v průběhu 1.- 5. ročníku. Seminář bude členěn do několika etap:
A. Aktivní seznámení účastníků s vybraným výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle první etapy práce s prostředím.
B. Gradace úloh vybraného prostředí podle obtížnosti, řešení úloh různé úrovně. Tvorba úloh snadných i náročnějších. Didaktické cíle druhé etapy: rozvoj schopnosti vzájemně propojit poznatky v rámci jednoho prostředí i z různých prostředí a zkvalitnit porozumění budovaným pojmům a vztahům. Tvorba úloh vhodných pro individualizaci výuky. Různé žákovské řešitelské strategie.
C. Shrnující didaktický pohled na vybrané prostředí na 1. stupni ZŠ – souhrn znalostí, schopností a dovednosti žáků, které řešením úloh v daném prostředí žáci rozvíjí a budují. Přesah daného prostředí na 2. stupeň ZŠ – matematické pojmy a vztahy a jejich propedeutika.