Cyklus dílen je určen především pro učitele 1.–3. ročníku ZŠ, kteří učí nebo chtějí začít učit matematiku Hejného metodou. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus. Efektivnost výuky je dána nejen edukačním stylem učitele, ale také didaktickým zpracováním učiva. Výuka vedená v duchu genetického konstruktivismu je zaměřená na budování mentálních schémat matematických pojmů, vztahů, situací a je ukotvena do mnoha matematických didaktických prostředí, které pokrývají co nejširší škálu různých pohledů a porozumění jevům, vztahům, situacím. Žáci zde své poznatky budují na základě mnoha různorodých zkušeností s matematickými pojmy, vztahy, situacemi i procesy v různých didaktických prostředích. Své zkušenosti žáci komunikují mateřským jazykem, který postupně a pomalu precizují na jazyk matematický. Takto získané poznatky založené na porozumění jsou v mysli žáků lépe upevněny. Je to proto, že se nové pojmy a spoje přirozeně začleňují do poznatkové struktury jejich znalostí. Žáci mezi sebou komunikují, porovnávají různé strategie postupu řešení, v diskuzích se dohadují o správnosti řešení, postupně zpřesňují matematický jazyk, argumentují.
Cyklus dílen bude cílit především na prostředí v nejnižších ročnících základní školy. Jedná se o prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů přirozenou formou, přes prožitky pohybem, manipulacemi, přes zrakové, hmatové i sluchové vjemy. V mysli žáků se tak buduje hustě propojená síť poznatků. Zaměříme se na ukázky a řešení konkrétních úloh, na kterých ukážeme souvislost s učivem vyšších ročníků. Účastníci dílny si sami ověří, které zkušenosti žáci řešením úloh získávají. Ukážeme, k jakým matematickým pojmům dál úlohy směřují, na co žáky připravují.
Účastníci se dále seznámí (nejen prostřednictvím prostředí, ale i dalších aktivit a úloh), jak se žáci učí pracovat s daty, např. vyčíst informace z tabulky, později i grafu, nebo zaznamenávat informace do tabulky, později i tvořit graf. Účastníkům budou nabídnuty aktivity, jež podporují rozvoj žákovy schopnosti třídit (např. podle barvy), nebo klasifikovat, uspořádávat, hierarchizovat a schematizovat.
Vše bude ilustrováno konkrétními příklady ze školní praxe, se kterou mají lektoři již bohaté zkušenosti. Stejně jako výuka žáků bude i při seminářích podstatnou součástí diskuse. Rovněž se účastníci seznámí s ukázkami žákovských řešení, videonahrávkami z vyučovacích hodin a jejich analýzou. V průběhu diskusí budou mít účastníci možnost získat odpovědi na otázky, které je zajímají, a budou mít prostor ke sdílení svých zkušeností.
Cyklus dílen a bude zaměřen na následující oblasti:
A. Východiska výuky matematiky, zásady dodržované ve vyučovacích hodinách.
Rozsah: 4 x 45 minut
Anotace: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskusí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu. Mezi klíčové principy pak patří budování schémat, práce v prostředích, prolínání témat, rozvoj osobnosti, skutečná motivace, výuka na základě reálných zkušeností, radost z matematiky, objevování vlastních poznatků. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak s poruchami učení. Diskutovány budou i náměty na konkrétní činnosti pro nejmenší žáky základních škol, metody a formy práce s konkrétními úlohami. Účastníci zároveň uvidí směr dalšího vývoje žáka. Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a úlohách.
B. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka.
Rozsah: 24 x 45 minut
Anotace: Formou nabídky série pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody z oblasti aritmetiky i geometrie, na kterých děti budují své poznání světa čísel a tvarů spolu se strategiemi řešení úloh a problémových situací. Účastníci si vyzkouší různé činnosti, které otevírají svět aritmetiky i geometrie i činnosti, které oba světy propojují. Na řešeních úloh budeme diskutovat způsoby řešení konkrétních úloh např. dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Při řešení úloh různé úrovně účastníky, bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i žákovských myšlenkových pochodů. Účastníci si vyzkouší tvořit úlohy snadné i náročnější tak, aby pak dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky. Diskutovat se bude rozvoj schopností žáka důležitých pro řešení komplexnějších úloh, různorodost žákovských postupů při řešení úloh, pomoc při překonávání žákovských problémů a také hodnocení.
C. Změna role učitele.
Rozsah: 4 x 45 minut
Anotace: Změna přístupu k výuce matematiky spočívá nejen ve zpracování obsahu výuky, ale také ve změně způsobů učení, změně hodnocení, metod práce, což se všechno projeví v odlišné roli učitele. Ten se stává spíše průvodcem žákova poznávání tím, že mu nabízí přiměřené úlohy v promyšlené posloupnosti, zároveň je učitel moderátorem třídních diskusí. Učitel se při výuce řídí klíčovými principy Hejného metody popsanými v bodě A. Patří sem ještě práce s chybou, zadávání přiměřených výzev a podpora spolupráce. Jak budovat partnerský vztah mezi učitelem a žáky na základě přirozené autority? Jak vytvořit ve svých třídách tvůrčí klima plné důvěry a přejné spolupráce? Jak kultivovat komunikaci žák – žák a žák – třída? Na semináři se pokusíme nalézt odpovědi na výše uvedené otázky. Patří sem i organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybraným prostředím. Nedílnou součástí bude i vzájemné sdílení lektorů a účastníků společně s dalšími učiteli, dále nabídka pomůcek, triků a doporučení, které vzešly z přímé praxe, a kterými lze výuku matematiky Hejného metody účelně realizovat.