MATEMATIKA 1. - 3. ROČNÍKU ZŠ HEJNÉHO METODOU

Cyklus dílen je určen především pro učitele 1.-3.  ročníku ZŠ, kteří učí nebo chtějí začít učit matematiku Hejného metodou. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus.

 

Cyklus dílen bude cílit především na prostředí v nejnižších ročnících základní školy. Jedná se o prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů přirozenou formou, přes prožitky pohybem, manipulacemi, přes zrakové, hmatové i sluchové vjemy. V mysli žáků se tak buduje hustě propojená síť poznatků. Zaměříme se na ukázky a řešení konkrétních úloh, na kterých ukážeme souvislost s učivem vyšších ročníků. Účastníci se dále seznámí, jak se žáci učí pracovat s daty, např. vyčíst informace z tabulky, později i grafu, nebo zaznamenávat informace do tabulky, později i tvořit graf.

Vše bude ilustrováno konkrétními příklady ze školní praxe. Rovněž se účastníci seznámí s ukázkami žákovských řešení, videonahrávkami z vyučovacích hodin a jejich analýzou.

Cyklus dílen a bude zaměřen na následující oblasti:

 

A. Východiska výuky matematiky, zásady dodržované ve vyučovacích hodinách. (4 x 45 min.)

Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi klíčové principy pak patří budování schémat, práce v prostředích, prolínání témat, rozvoj osobnosti, skutečná motivace, výuka na základě reálných zkušeností, radost z matematiky, objevování vlastních poznatků. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak s poruchami učení.

 

B. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka. (24 x 45 min.)

Formou nabídky série pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody z oblasti aritmetiky i geometrie, na kterých děti budují své poznání světa čísel a tvarů spolu se strategiemi řešení úloh a problémových situací. Účastníci si vyzkouší různé činnosti, které otevírají svět aritmetiky i geometrie i činnosti, které oba světy propojují. Na řešeních úloh budeme diskutovat způsoby řešení konkrétních úloh např. dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Účastníci si vyzkouší tvořit úlohy snadné i náročnější tak, aby pak dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky.

 

C. Změna role učitele. (4 x 45 min.)

 

Změna přístupu k výuce matematiky spočívá nejen ve zpracování obsahu výuky, ale také ve změně způsobů učení, změně hodnocení, metod práce, což se všechno projeví v odlišné roli učitele. Ten se stává spíše průvodcem žákova poznávání tím, že mu nabízí přiměřené úlohy v promyšlené posloupnosti, zároveň je učitel moderátorem třídních diskusí. 

KOMU JE URČENO

Učitelé I. stupně základních škol, asistenti učitelů, inspektoři, i další pedagogičtí pracovníci.

VZDĚLÁVACÍ CÍL

Učitelé se na základě přímých zkušeností seznámí se zásadami výuky vycházející z genetického konstruktivismu, s možnostmi budovat v myslích žáků schémata matematických pojmů prostřednictvím práce v mnoha různých prostředích.  Získají nové podněty pro výuku matematiky na základní škole především z oblasti aritmetiky. Seznámí se s postupy, které vedou k rozvoji jak rozumových, tak i osobnostních charakteristik žáka. Dále se seznámí s různými metodami a formami práce a s využitím didaktických pomůcek. Vše bude ilustrováno na praktických konkrétních příkladech.

Číslo akreditace DVPP

MSMT- 25405/2016-1-671

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

32

POČET ÚČASTNÍKŮ

8 - 15

FORMA

Cyklus seminářů

Chcete uspořádat tento seminář u vás ve škole?

Cena: 9800 Kč za každého účastníka, v rozmezí 8-15 účastníků.

Máte-li zájem o realizaci tohoto semináře na vaší škole, vyplňte prosím poptávkový formulář.