Cyklus dílen je určen především pro učitele 3.-5. ročníku ZŠ, kteří učí nebo chtějí začít učit matematiku Hejného metodou. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus.
Cyklus dílen bude cílit především na prostředí v nejnižších ročnících základní školy. Jedná se o prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů přirozenou formou, přes prožitky pohybem, manipulacemi, přes zrakové, hmatové i sluchové vjemy. V mysli žáků se tak buduje hustě propojená síť poznatků. Zaměříme se na ukázky a řešení konkrétních úloh, na kterých ukážeme souvislost s učivem vyšších ročníků. Účastníci se dále seznámí, jak se žáci učí pracovat s daty, např. vyčíst informace z tabulky, později i grafu, nebo zaznamenávat informace do tabulky, později i tvořit graf.
Vše bude ilustrováno konkrétními příklady ze školní praxe. Rovněž se účastníci seznámí s ukázkami žákovských řešení, videonahrávkami z vyučovacích hodin a jejich analýzou.
Cyklus dílen a bude zaměřen na následující oblasti:
A. Východiska výuky matematiky, zásady dodržované ve vyučovacích hodinách. (4 x 45 min.)
Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi klíčové principy pak patří budování schémat, práce v prostředích, prolínání témat, rozvoj osobnosti, skutečná motivace, výuka na základě reálných zkušeností, radost z matematiky, objevování vlastních poznatků. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak s poruchami učení.
B. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka. (24 x 45 min.)
Formou nabídky série pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody z oblasti aritmetiky i geometrie, na kterých děti budují své poznání světa čísel a tvarů spolu se strategiemi řešení úloh a problémových situací. Účastníci si vyzkouší různé činnosti, které otevírají svět aritmetiky i geometrie i činnosti, které oba světy propojují. Na řešeních úloh budeme diskutovat způsoby řešení konkrétních úloh např. dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Účastníci si vyzkouší tvořit úlohy snadné i náročnější tak, aby pak dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky.
C. Změna role učitele. (4 x 45 min.)
Změna přístupu k výuce matematiky spočívá nejen ve zpracování obsahu výuky, ale také ve změně způsobů učení, změně hodnocení, metod práce, což se všechno projeví v odlišné roli učitele. Ten se stává spíše průvodcem žákova poznávání tím, že mu nabízí přiměřené úlohy v promyšlené posloupnosti, zároveň je učitel moderátorem třídních diskusí.