Cyklus dílen je určen především pro učitele matematiky na 2. stupni ZŠ, kteří učí matematiku Hejného metodou podle učebnic M. Hejného pro 2. stupeň - od zkušenosti k pojmu. Účastníci se podrobně seznámí s prostředími z učebnic A, B. Program bude posílen o didaktické dílny zaměřené na gradované úlohy a gradované testy. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus. Efektivnost výuky je dána nejen edukačním stylem učitele, ale také didaktickým zpracováním učiva. Výuka vedená v duchu genetického konstruktivismu je zaměřená na budování mentálních schémat matematických pojmů, vztahů, situací a je ukotvena do mnoha matematických didaktických prostředí, která pokrývají co nejširší škálu různých pohledů a porozumění jevům, vztahům, situacím. Řešením úloh v různých didaktických prostředích žáci získávají zkušenosti, které je vedou k poznávání nových matematických pojmů a souvislostí. Poznatek vycházející z vlastní zkušenosti není prázdným pojmem. Nestává se pak, že by žáci naučené věci tak často zapomínali. Je to proto, že se nové pojmy a spoje přirozeně začleňují do poznatkové struktury jejich znalostí. Žáci mezi sebou komunikují, porovnávají různé strategie postupu řešení, v diskuzích se dohadují o správnosti řešení, postupně zpřesňují matematický jazyk, argumentují.
Cyklus dílen bude cílený na prostředí aritmetická i geometrická. Účastníci budou seznámeni se zavedením prostředí na 1. stupni. Zaměříme se na ukázky konkrétních úloh, na kterých ukážeme souvislost s učivem 2. stupně a budeme řešit i úlohy navazující - z učebnic 2. stupně. Účastníci dílny si sami ověří, které zkušenosti žáci řešením úloh získávají. Ukážeme, k jakým matematickým pojmům dál úlohy směřují, na co žáky připravují.
V diskuzích budeme hledat odpovědi na otázky: Jak pracovat ve třídě, kde jsou žáci, kteří byli na 1. stupni vedeni Hejného metodou, spolu se žáky, kteří byli vzděláváni tradičně? Jak individualizovat výuku? Jak zadávat žákům přiměřené výzvy? Účastníci budou mít prostor ke sdílení vlastních zkušeností a budou mít možnost pokládat otázky, které je zajímají.
Vše bude ilustrováno konkrétními příklady ze školní praxe, se kterou mají lektoři již bohaté zkušenosti. Účastníci se seznámí s ukázkami žákovských řešení, videonahrávkami z vyučovacích hodin a jejich analýzou.
Semináře a pracovní dílny budou zaměřeny na následující témata:
A. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka.
Rozsah: 12 x 45 minut
Anotace: Formou nabídky cyklu pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody, kde žáci budují své matematické poznání spolu se strategiemi řešení úloh a problémových situací. Účastníci si v roli žáka vyzkouší různé činnosti, které přinášejí zkušenosti potřebné pro budování matematických pojmů na 2. stupni, řešení konkrétních úloh například dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Při řešení úloh různé úrovně bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i žákovských myšlenkových pochodů. Budeme se zamýšlet nad matematickým potenciálem úloh a nad jejich didaktickým cílem. Účastníci si sami vyzkouší tvorbu úloh snadných i náročnějších tak, aby pak dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky. Diskutovat se bude rozvoj schopností žáka důležitých pro řešení komplexnějších úloh, různorodost žákovských postupů při řešení úloh, pomoc při překonávání žákovských problémů a také hodnocení.
B. Gradované úlohy, gradované testy, hodnocení.
Rozsah: 4 x 45 minut
Anotace: Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskusí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak i s poruchami učení. To jsou důvody, proč nelze použít běžné zvyklosti hodnocení práce žáků formou zkoušení a testů. Zkušenosti ukazují, že vhodným prostředkem hodnocení jsou gradované testy, které využívají nabídku úloh se stupňovanou obtížností, podobnou jako v učebnicích. Žáci si sami zvolí obtížnost. Účastníci budou seznámeni s ukázkami gradovaných testů i s jejich hodnocením, sami si vyzkouší tvorbu gradovaných úloh a sestavení gradovaného testu.
V diskuzích a při sdílení zkušeností se účastníci zaměří na možnosti hodnocení práce v hodinách, na sebehodnocení žáků.