Cyklus dílen je určen učitelům MŠ a přípravných tříd ZŠ, kteří se snaží otevírat svět čísel dětem přirozenou formou přes pohyb, činnost a další aktivity dětem blízké.
Dítě si buduje mentální schéma počtu (čísla), které je provázáno na rytmus a synchron pohybu se slovem. Dovednost odpočítávání předmětů není možné vypěstovat během několika týdnů. Důležité je vytvářet situace k objevování a využívání pravidelnosti desítkové soustavy. Účastníkům budou představeny různé aktivity a hry, které jsou důležité pro tvorbu mentálního schématu počtu.
Účastníci jsou seznámeni s prostředími Krokování a Schodů a průvodními didaktickými jevy: rytmus, synchron pohybu a slova, říkánka s čísly i říkanka jako nástroj určování počtu, model čísla pomíjivý, sčítání a odčítání pohybem, počítání pozpátku. Uvedená prostředí umožňují, aby se budovala u dětí představa o čísle nejen jako o počtu prvků, ale také jako o adrese – označení místa na číselné ose, jako operátor změny a porovnání. Pro evidenci procesů děti používají vlastní jazyk, který si každé dítě vytváří a kultivuje.
Účastníci jsou seznámeni s dalšími prostředími např. Autobus a průvodními didaktickými jevy: číslo jako stav, a to i stav ukrytý, číslo jako operátor změny, řetězení aditivních operací, rozvoj krátkodobé paměti. I u aktivit z prostředí Autobus má dítě potřebu evidovat vícekrokový proces aditivních vztahů. Různé způsoby záznamu dětí nejen o průběhu jízdy autobusu budou diskutovány. Již v tomto prostředí, ale i v dalších, se dítě učí pracovat s daty – např. vyčíst informace z tabulky nebo zaznamenávat do tabulky. Účastníci se seznámí, jak u dětí rozvíjet schopnost třídit (např. podle barvy), uspořádávat (např. podle velikosti), hierarchizovat (např. ruka je nadřazený pojem k pojmu prst, nebo číslo je pojem nadřazený k pojmu tři).
A. Východiska předmatematické výchovy, principy, které je třeba dodržovat při práci s dětmi.
Rozsah: 2 x 45 minut
Anotace: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus, jehož pilíři jsou dva fenomény: a) dítě i třída mají intelektuální autonomii a b) každé dítě si může volit vlastní poznávací cestu. Hlavním kritériem hodnocení tohoto edukačního procesu je vztah dětí k předmatematické výchově a jejich potřeba intelektuální práce. Mezi základní principy metody patří, že poznání dítěte vychází od zkušenosti, kdy dítě od činnosti přechází k mateřskému jazyku. Účastníci budou zkoušet a diskutovat, jak prostřednictvím moderovaných diskusí rozvíjet osobnost dítěte, jak udržet přirozenou motivaci dítěte a nasměrovat ho přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuální práce. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, provázanost s realitou u nejmladších dětí. Diskutovány budou i náměty na konkrétní činnosti pro nejmenší děti, metody a formy práce s konkrétními výzvami, taktéž i připravenost dítěte pro vstup do prvního ročníku ZŠ.
Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a výzvách.
B. Matematická prostředí, jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka.
Rozsah: 12 x 45 minut
Anotace: Z volitelné nabídky pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody, na kterých děti budují své poznání při otevírání světa čísel. Při řešení výzev různé úrovně bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i dětských myšlenkových pochodů. Účastníci si vyzkouší tvořit aktivity snadné i náročnější. Patří sem i organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybranými prostředími. Nedílnou součástí bude i vzájemné sdílení lektorů a účastníků společně s dalšími učiteli, dále nabídka pomůcek, triků a doporučení, které vzešly z přímé praxe, a kterými lze předmatematickou výchovu v Hejného metodě účelně realizovat. Diskutovat se bude i rozvoj schopností u dítěte v uváděných aktivitách, různorodost dětských postupů, pomoc při překonávání problémů, se kterými se děti mohou setkávat při aktivitách.
C. Změna role učitele.
Rozsah: 2 x 45 minut
Anotace: Změna vzdělávání spočívá nejen ve vlastních aktivitách a činnostech realizovaných s dětmi, ale především v odlišné roli učitele, který se stává spíše průvodcem poznávání dítěte tím, že mu bude nabízet přiměřené výzvy. Je moderátorem diskusí mezi dětmi. V dílnách budeme diskutovat problémy, se kterými se učitelé v nové roli potýkají. Např.: Jak vytvořit ve svých třídách tvůrčí klima plné důvěry a vzájemné spolupráce? Jak zefektivnit komunikaci dítě - dítě? apod. Na semináři se pokusíme nalézt odpovědi na výše uvedené otázky.