PREGRAMOTNOST TVARŮ V HEJNÉHO METODĚ

 

Cyklus dílen je určen učitelům MŠ a přípravných tříd ZŠ, kteří se snaží otevírat svět tvarů dětem přirozenou formou přes pohyb, činnost a další aktivity dětem blízké. Jedná se o porozumění geometrickým pojmům přes manipulativní aktivity. Vycházíme z potřeby obohacovat zkušenosti dětí a pak o činnosti komunikovat běžným mateřským jazykem. Ten se později upřesňuje, až děti použijí geometrické termíny, kterým rozumí. Účastníci se seznámí s prostředími manipulativní geometrie, která vychází z běžných činností dětí: stříhání a skládání z papíru, stavění krychlových staveb, tvorba obrazců z dřívek a parketování. Práce v prostředích zároveň přispívá k rozvoji jemné motoriky. Průvodními didaktickými jevy je budování představ o základních osobnostech 2D a 3D geometrie a propedeutika míry, souměrnosti, podobnosti, transformací i kombinatoriky. Účastníci se navíc seznámí s metodami, jak lze u dětí při uvedených činnostech rozvíjet schopnost práce s daty (třídění, uspořádání, hierarchizace, schematizace). Např. po vystavění krychlových staveb je možné, aby děti třídily stavby podle nejen barvy, ale i podle počtu použitých krychlí, podle výšky stavby (např. 1-podlažní, 2-podlažní a 3-podlažní), ale děti mohou i třídit 2D tvary buď podle barvy, nebo tvaru, nebo podle barvy a tvaru do tabulky (hvězdičky, kolečka, okénka x modré, červené, zelené). Rozvoj schopnosti schematizace (ale i schopnosti orientace ve 2D prostoru) dochází např. při práci dětí s bludišti či mapami. 

 

A. Východiska předmatematické výchovy, principy, které je třeba dodržovat při práci s dětmi. 

Rozsah: 2 x 45 minut

Anotace: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou. Teoretickým východiskem Hejného edukační metody je genetický konstruktivismus, jehož pilíři jsou dva fenomény: a) dítě i třída mají intelektuální autonomii a b) každé dítě si může volit vlastní poznávací cestu.  Hlavním kritériem hodnocení tohoto edukačního procesu je vztah dětí k předmatematické výchově a jejich potřeba intelektuální práce. Mezi základní principy metody patří, že poznání dítěte vychází od zkušenosti. Své zkušenosti, které dítě získává díky různým činnostem, děti následně popisují mateřským jazykem, kdy přesně rozumí tomu, o čem mluví. Účastníci si vyzkouší, jak vést děti od přirozené motivace dítěte přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě jeho intelektuální práce. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, provázanost s realitou u nejmladších dětí. Diskutovány budou i náměty na konkrétní činnosti pro nejmenší děti, metody a formy práce s konkrétními výzvami, stejně tak i připravenost dítěte pro vstup do prvního ročníku ZŠ.

Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a výzvách. 



 

B. Matematická prostředí, jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka. 

Rozsah: 12 x 45 minut

Anotace: Formou nabídky cyklu pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody (zaměřená na geometrii), na kterých děti budují své poznání při otevírání světa tvarů. Při řešení výzev různé úrovně bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i dětských myšlenkových pochodů. Účastníci si vyzkouší tvořit aktivity snadné i náročnější. Patří sem i organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybranými prostředími. Nedílnou součástí bude i vzájemné sdílení lektorů a účastníků společně s dalšími učiteli, dále nabídka pomůcek, triků a doporučení, které vzešly z přímé praxe a kterými lze předmatematickou výchovu v Hejného metodě účelně realizovat. Diskutovat se bude i rozvoj schopností u dítěte v uváděných aktivitách, různorodost dětských postupů, pomoc při překonávání problémů, se kterými se děti mohou setkávat při aktivitách.

 

C. Změna role učitele.

Rozsah: 2 x 45 minut

Anotace: Změna vzdělávání spočívá nejen ve vlastních aktivitách a činnostech realizovaných s dětmi, ale především v odlišné roli učitele, který se stává spíše průvodcem poznávání dítěte tím, že mu bude nabízet přiměřené výzvy. Je moderátorem diskusí mezi dětmi. V dílnách budeme diskutovat problémy, se kterými se učitelé v nové roli potýkají. Např.: Jak vytvořit ve svých třídách tvůrčí klima plné důvěry a vzájemné spolupráce? Jak zefektivnit komunikaci dítě – dítě, dítě - kolektiv? apod. Na semináři se pokusíme nalézt odpovědi na výše uvedené otázky.

KOMU JE URČENO

Učitelé matematiky MŠ a přípravných tříd ZŠ, asistenti pedagogů, vychovatelé školských zařízení

VZDĚLÁVACÍ CÍL

Učitelé se seznámí se specifiky předmatematické výchovy v Hejného metodě s možnostmi budovat v myslích dětí zárodky schémat matematických pojmů prostřednictvím práce v mnoha různých prostředích. Získají nové podněty pro předmatematickou výchovu především z oblasti otevírání světa tvarů. Seznámí se s postupy, které vedou k rozvoji jak rozumových, tak i osobnostních charakteristik dětí. Dále se seznámí s různými metodami a formami práce a s využitím didaktických pomůcek. Vše bude ilustrováno na praktických konkrétních příkladech.

 

Číslo akreditace DVPP

MSMT- 15296/2022-3-496

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

16 x 45 min.

POČET ÚČASTNÍKŮ

8 - 15

FORMA

Cyklus seminářů

Chcete uspořádat tento seminář u vás ve škole?

Cena: 4800Kč za každého účastníka, v rozmezí 8-15 účastníků.

Máte-li zájem o realizaci tohoto semináře na vaší škole, vyplňte prosím poptávkový formulář.