Podstatou výuky v duchu vyučování orientovaném na budování schémat (VOBS) v matematice podle prof. M. Hejného je:
-
dobrá znalost všech didaktických prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která nesou obsah matematického učiva a která zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím, a to v souvislostech a v propojení na bohaté množství kontextů;
-
dobrá schopnost důsledně aplikovat konstruktivistický edukační styl podepřený znalostí mechanizmů poznávacího procesu. V tomto bodu je samozřejmě zahrnuta i schopnost individualizovat výuku podle úrovně každého žáka.
Účastníci letní školy pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 2. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na seznámení se s principy konstruktivistické výuky a Teorie generických modelů, na seznámení se s matematickými prostředími, do kterých je vloženo učivo matematiky 2. i 1. stupně ZŠ, a to prostřednictvím vlastního řešení úloh. Dále se zaměří na rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl, na poznávání možností, jak jej směřovat ke stylu konstruktivistickému, na rozvíjení dovedností individualizovat svou výuku tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka.
Přehled aktivit a jejich hodinová dotace:
-
Seznámení se s metodou VOBS a koncepcí výuky matematiky – přednáška – 2 x 2h
-
Matematická prostředí – pracovní dílny (7x 2h)
-
Seznámení se s učebnicemi pro 2. stupeň ZŠ (3x 2h)
-
Analýzy videí, hodnocení žákovských písemných prací – diagnostika, tvorba gradovaných úloh, metody objevování (4x 2h)