Webinář je určen především pro učitele 2. st ZŠ a další pedagogické pracovníky, kteří se chtějí seznámit s metodou Hejného ve vyučování matematiky. Dobré porozumění matematickým pojmům a vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje množství různých matematických prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s východisky, cíli a principy metody, s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem na 1. stupni ZŠ, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni ZŠ a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Pracovní dílny budou rozvrženy do čtyř výukových dnů. Každý výukový den bude členěn do dvou bloků po 90 minutách s 30 min. přestávkou. Dny budou zaměřeny na následující oblasti:
1. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Aktivní seznámení účastníků s východisky vyučovací metody profesora Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus), s cíli výuky metody genetického konstruktivismu a jejími principy, se změnou role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka.
Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka. Seznámení s některým vybraným prostředím.
2. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Rozvoj číselných představ. Budování dobrého porozumění číslům (celým, racionálním, iracionálním), číselným operacím a relacím. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmům. Od manipulací k představám a abstrakci.
Vše bude ilustrováno na příkladech z praxe. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování.
3. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Aktivní seznámení účastníků s vybraným výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle práce s prostředím.
Gradace úloh vybraného prostředí podle obtížnosti, řešení úloh různé úrovně. Tvorba úloh snadných i náročnějších. Doplňování dalších podmínek.
4. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Vybraná průřezová témata, která mají za cíl rozvoj schopnosti vzájemně propojit více různorodých informací a získat tak vhled do složité situace. Tvorba úloh uvedeného typu s nastavitelnou obtížností. Různé žákovské postupy při řešení.
Shrnující didaktický pohled na vybrané prostředí na 2. stupni ZŠ. Jaké znalosti, schopnosti a dovednosti žáků prostředí rozvíjí s ohledem na matematickou úroveň žáka. Jak pomáhat žákům překonávat problémy. Jaké úlohy dávat žákům nadaným.