WEBINÁŘ – ÚVOD DO HEJNÉHO METODY V MATEMATICE NA 2. STUPNI ZŠ

Webinář je určen především pro učitele 2. st ZŠ a další pedagogické pracovníky, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Dobré porozumění pojmům a vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje množství různých matematických prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem na 1. stupni ZŠ, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni ZŠ a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Pracovní dílny budou rozvrženy do dvou výukových dnů. Každý výukový den bude členěn do dvou bloků po 90 minutách s 30 minutovou přestávkou. Dny budou zaměřeny na následující oblasti: 

1. den

2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)

Aktivní seznámení účastníků s východisky vyučovací metody profesora Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus), s cíli výuky metody genetického konstruktivismu a jejími principy, se změnou role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka. 

Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka. Seznámení s některým vybraným prostředím.

2. den

2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)

Rozvoj číselných představ. Budování dobrého porozumění číslům (celým, racionálním, iracionálním), číselným operacím a relacím. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmům. Od manipulací k představám a abstrakci. 

Vše bude ilustrováno na příkladech z praxe. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování. 

KOMU JE URČENO

 

učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové, psychologové, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé gymnázií, učitelé – vedoucí školních zájmových kroužků a klubů


 

VZDĚLÁVACÍ CÍL

Účastníci se seznámí s metodou výuky matematiky jak po obsahové, tak po didaktické stránce, s jejími specifiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ tak, aby se mohli rozhodnout, zda ji ve své učitelské praxi použijí a zda se s metodou chtějí seznamovat hlouběji. Účastníci získají takové podněty pro výuku matematiky na 2. stupni ZŠ, které přispějí k rozvoji matematické gramotnosti žáků. Vše bude ilustrováno na praktických příkladech. 

Číslo akreditace DVPP

MSMT- 8329/2021-4-241

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

8 x 45 min.

POČET ÚČASTNÍKŮ

8 - 15

FORMA

Cyklus online webinářů