Webinář je určen především pro učitele 2. st ZŠ a další pedagogické pracovníky, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Dobré porozumění pojmům a vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje množství různých matematických prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem na 1. stupni ZŠ, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni ZŠ a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Pracovní dílny budou rozvrženy do dvou výukových dnů. Každý výukový den bude členěn do dvou bloků po 90 minutách s 30 minutovou přestávkou. Dny budou zaměřeny na následující oblasti:
1. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Aktivní seznámení účastníků s východisky vyučovací metody profesora Hejného – vyučování orientované na budování schémat (genetický konstruktivismus), s cíli výuky metody genetického konstruktivismu a jejími principy, se změnou role učitele při výuce a v poznávacím procesu žáka.
Koncepce učiva v učebnicích Hejného – budování mentálních matematických schémat prostřednictvím práce v matematických prostředích, rozvoj tvořivosti, intelektu i osobnostních vlastností žáka. Seznámení s některým vybraným prostředím.
2. den
2 x 90 minut (mezi 90 minutovými bloky je 30 minut přestávka)
Rozvoj číselných představ. Budování dobrého porozumění číslům (celým, racionálním, iracionálním), číselným operacím a relacím. Rozvoj porozumění geometrickým 2D i 3D pojmům. Od manipulací k představám a abstrakci.
Vše bude ilustrováno na příkladech z praxe. Účastníci sami prožijí situaci objevování, kterou by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování.