WEBINÁŘ – ZÁKLADY HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ

Seminář je určen pro učitele 1. st. ZŠ a další pedagogické pracovníky, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Bude mít podobu praktických dílen, během nichž účastníci prožijí situace objevování, které by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování. Pracovní dílny budou rozvrženy do dvou bloků po 90-ti minutách s minimálně 30 min. přestávkou mezi bloky. 

Blok A: 90 minut

Anotace: 

  1. Porovnání transmisivní a konstruktivistické výuky matematiky a hlubší vhled do principů Hejného metody. Pojetí mentálních schémat, cesty od izolovaných modelů ke generickým, příp. abstraktním poznatkům, a změny role učitele. 

  2. Vybraná aritmetická prostředí 1. stupně ZŠ (rozvoj číselných představ) – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení. 

  3. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby. 

Blok B: 90 minut

Anotace: 

  1. Vybraná geometrická prostředí 1. stupně ZŠ (rozvoj prostorových představ) – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení. 

  2. Budování schémat matematických objektů (pojmů, procesů a vztahů) napříč didaktickými prostředími 1. stupně ZŠ – matematický a didaktický potenciál, izomorfní úlohy. Shrnutí formou práce s učebnicemi. Náměty k hodnocení činnosti žáků, reflexím a práci s rodiči. 

  3. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.

KOMU JE URČENO

 Učitelé matematiky 1. st. ZŠ, asistenti pedagogů a další pedagogičtí pracovníci.


 

VZDĚLÁVACÍ CÍL

Účastníci se seznámí s metodou výuky matematiky jak po obsahové, tak po didaktické stránce, s jejími specifiky pro 1. stupeň ZŠ tak, aby se mohli rozhodnout, zda ji ve své učitelské praxi použijí a zda se s metodou chtějí seznamovat hlouběji. Účastníci získají takové podněty i pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ, které přispějí k rozvoji matematické gramotnosti žáků. Vše bude ilustrováno na praktických příkladech. 

Číslo akreditace DVPP

MSMT- 8329/2021-4-241

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

4 x 45 min.

POČET ÚČASTNÍKŮ

10 - 20

FORMA

online webinář