Seminář je určen pro učitele 1. st. ZŠ a další pedagogické pracovníky, kteří chtějí začít učit matematiku metodou Hejného, nebo kteří uvažují o využití některých prvků této metody ve své výuce. Bude mít podobu praktických dílen, během nichž účastníci prožijí situace objevování, které by měli dopřávat žákům. Součástí semináře bude diskuse o problémech a otázkách souvisejících se zavedením inovativního pojetí matematiky a přístupu k vyučování. Pracovní dílny budou rozvrženy do dvou bloků po 90-ti minutách s minimálně 30 min. přestávkou mezi bloky.
Blok A: 90 minut
Anotace:
-
Porovnání transmisivní a konstruktivistické výuky matematiky a hlubší vhled do principů Hejného metody. Pojetí mentálních schémat, cesty od izolovaných modelů ke generickým, příp. abstraktním poznatkům, a změny role učitele.
-
Vybraná aritmetická prostředí 1. stupně ZŠ (rozvoj číselných představ) – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení.
-
Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.
Blok B: 90 minut
Anotace:
-
Vybraná geometrická prostředí 1. stupně ZŠ (rozvoj prostorových představ) – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení.
-
Budování schémat matematických objektů (pojmů, procesů a vztahů) napříč didaktickými prostředími 1. stupně ZŠ – matematický a didaktický potenciál, izomorfní úlohy. Shrnutí formou práce s učebnicemi. Náměty k hodnocení činnosti žáků, reflexím a práci s rodiči.
-
Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.