Podmínkou pro získání osvědčení je 100% účast na kurzu!
Tento dlouhodobý kurz bude zaměřen na rozvoj organizačních dovedností, které lze uplatnit při plánování, realizaci a reflexi nejen hodin matematiky vedených podle principů Hejného metody. Část kurzu bude věnována pracovním dílnám na různá témata (4x4 hod. - 45min) a průběžná setkání zaměřena na sdílení a reflexi získaných dovedností (4x1hod-45min). S ohledem na nový druh kurzu zůstává v rezervě jedna hodina, která bude s největší pravděpodobností využita k prodloužení časové dotace na reflexe, popř. k individuálním dotazům a komunikaci s lektorem (vše po předchozí dohodě s účastníky).
Celý kurz bude koncipován a naplňován s ohledem na potřeby celé skupiny. Pod jednotlivými termíny najdete krátké anotace každého setkání. Všude však zůstává široký prostor pro změny, které mohou přijít v reakci na složení skupiny a její potřeby. Dále je možné, že na některá setkání přijdou hosté, kteří nejsou zatím v plánu, opět v reakci na průběh kurzu. Věříme, že nejen tato variabilita pomůže k tomu, že kurz bude maximálně přizpůsobený potřebám a očekáváním účastníků.
Pro koho je kurz určen?
S ohledem na koncepci a strukturu dlouhodobého kurzu předpokládáme, že kurzu se zúčastní učitelé a učitelky, které působí na 1. stupni ZŠ, kde dobrovolně vyučují matematiku Hejného metodou minimálně půl roku a v rámci dalšího vzdělávání absolvovali minimálně jednu letní školu.
Termíny a obsah setkání:
6. 4. 2022 (4x45minut) 15.30- 19.00 téma: Příprava na vyučovací hodinu, práce s týdenními plány
Anotace: V této části kurzu se společně vrátíme ke dvanácti principům Hejného metody a s ohledem na jejich dodržování budeme připravovat vyučovací hodiny, nebo jejich části. Nejen při přípravě zohledníme roli učitele, jako průvodce. Ten organizuje hodinu, zadává žákům vhodné úlohy a řídí jejich diskuze. Společně budeme hledat výhody a nevýhody plánování vyučovací hodiny, práce s týdenními plány a dalšími možnostmi, které mohou přispět k efektivitě vzdělávacího procesu.
13. 4. 2022 (1x 45 minut) 17.30-18.15 Téma: Reflexe zkušeností, diskuze
V rámci hodinové reflexe budeme vzájemně sdílet, co jsme za uplynulé období vyzkoušeli/nevyzkoušeli, co fungovalo/nefungovalo a co ještě chceme vyzkoušet a s jakým cílem. Vzájemně se podpoříme, doplníme skupinovou energii a naladíme se na blížící se další intenzivní pracovní setkání.
27. 4. 2022 (4x 45 minut) 15.30- 19.00 téma: Možnosti skupinové práce, práce ve dvojicích, ale i naplnění individuální a samostatné činnosti
Anotace: Co může přispět k lepšímu porozumění toho, proč se chováme tak, jak se chováme, a proč se nechováme jinak. Získáme inspiraci pro řešení různých problémů souvisejících se skupinovou, ale i individuální prací s využitím pro praxi. Na základě vybraných poznatků o fungování lidského mozku budeme hledat možnosti efektivních metod a forem práce.
11. 5. 2022 (1x 45 min) 17.30-18.15 Téma: Reflexe zkušeností, diskuze
Anotace: V rámci hodinové reflexe budeme vzájemně sdílet, co jsme za uplynulé období vyzkoušeli/nevyzkoušeli, co fungovalo/nefungovalo a co ještě chceme vyzkoušet a s jakým cílem. Vzájemně se podpoříme, doplníme skupinovou energii a naladíme se na blížící se další intenzivní pracovní setkání.
18. 5. 2022 (4x 45 minut) 15.30- 19.00 téma: Jak efektivně pracujeme s časem (využití učebních materiálů, pomůcek, práce s cíli)
Zdá se, že mnozí z nás již zjistili, že čas je jedna z nejvzácnějších komodit. V rámci dalšího bloku kurzu budeme hledat cesty, které nám pomohou maximálně využít čas ve třídě. Jakým způsobem lze pracovat s pomůckami? Jaké pomůcky a další učební materiály využíváme? Pojmenujeme i strategie, které nám pomohou najít čas i na další činnosti, což jistě pomůže i k pracovní pohodě.
25. 5. 2022 (1x 45 min) 17.30-18.15 Téma: Reflexe zkušeností, diskuze
Anotace: V rámci hodinové reflexe budeme vzájemně sdílet, co jsme za uplynulé období vyzkoušeli/nevyzkoušeli, co fungovalo/nefungovalo a co ještě chceme vyzkoušet a s jakým cílem. Vzájemně se podpoříme, doplníme skupinovou energii a naladíme se na blížící se další intenzivní pracovní setkání. Tato reflexe bude vedena hostem, který obohatí náš soupis možných reflexí. Cílem reflexí je i získání námětů, jak lze reflexi realizovat se žáky.
8. 6. 2022 (4x 45 minut) 15.30- 19.00 téma: Analýza vyučovací hodiny nebo momentů z výuky se zaměřením na metody a formy práce, závěrečná reflexe dlouhodobého kurzu
Podíváme se do vlastních vyučovacích hodin a vzájemně se obohatíme o zkušenosti s plánováním. Jaké nové metody a formy práce zkoušíme, co přináší a jaká mají úskalí? Poohlédneme se za celým kurzem a pokusíme se začlenit nové i stávající poznatky a zkušenosti do každodenní praxe.
15. 6. 2022 (1 x 45 minut) 17.30 - 18:15 téma: Reflexe zkušeností, diskuze
Provázející lektor: Lenka Rybová
Jsem učitelkou na prvním stupni základní školy před nástupem na MD ve škole malotřídního typu. S Hejného metodou jsem se seznámila při studiu na VŠ a podle principů HM se snažím pracovat nejen v hodinách matematiky osm let. Jsem lektorkou Hejného metody, věnuji se Hejného metodě a jejímu přínosu i v předškolním věku. V rámci lektorování i kolegiální podpory spolupracuji s mnoha školami a užívám si každý okamžik s dalšími lidmi, pro které je Hejného metoda celoživotní cesta dalšího vzdělávání.
Pokud máte k nabízenému kurzu jakýkoliv dotaz, neváhejte se na mě obrátit. Využít můžete email: [email protected]. Budu se velmi těšit na setkání v kurzu a na momenty vzájemného obohacení. Ještě před začátkem kurzu vás individuálně kontaktuji, aby práce v kurzu byla od prvního momentu efektivní a přínosná.
S pozdravem,
Lenka Rybová
Podmínkou pro získání osvědčení je 100% účast na kurzu!
Cena se skládá z:
Ubytování: nezajišťujemeStorno podmínky naleznete zde