ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI HEJNÉHO METODOU NA 2. STUPNI ZŠ - WEBINÁŘ
Dobré porozumění matematickým pojmům, vztahům mezi nimi v metodě Hejného zajišťuje značné a velice pestré množství různých prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s několika vybranými výukovými prostředími tak, jak jsou koncipována průřezem na 1. stupni ZŠ, jak jsou zavedena (případně pokračují) na 2. stupni ZŠ a k jakým matematickým dovednostem a pojmům směřují. Cyklus seminářů bude členěn do čtyř bloků po 90 min:
1. ČÁST
A. 90 min
Aktivní seznámení účastníků s aritmetickým výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle – práce s aritmetickým prostředím tak, aby byl plně využit potenciál pro rozvoj matematické gramotnosti.
30 min. přestávka
B. 90 min
Aktivní seznámení účastníků s geometrickým výukovým prostředím způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě. Organizace práce třídy. Didaktické cíle – práce s geometrickým prostředím tak, aby byl plně využit potenciál pro rozvoj matematické gramotnosti.
Konec výukového dne nebo 60 min přestávka
2. ČÁST
C. 90 min
Řešení úloh různé úrovně a jejich gradace úloh podle obtížnosti. Tvorba úloh snadných i náročnějších a úloh s nastavitelnou obtížností. Doplňování dalších podmínek. Didaktické cíle: rozvoj schopnosti učitele vzájemně propojit více různorodých matematických situací a získat tak vhled do matematické podstaty. Různé žákovské postupy při řešení.
30 min přestávka
D. 90 min
Shrnující didaktický pohled na vybrané prostředí na 2. stupni ZŠ. Jaké znalosti, schopnosti a dovednosti žáků prostředí rozvíjí s ohledem na očekávanou matematickou úroveň žáka. Jak pomáhat žákům překonávat problémy. Jaké úlohy dávat žákům, kteří v tomto prostředí našli zalíbení. Účastníci mohou v diskuzích otevírat a řešit své specifické problémy.
KOMU JE URČENO
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové, ředitelé škol a školských zařízení, učitelé gymnázií, učitelé – vedoucí školních zájmových kroužků a klubů.
VZDĚLÁVACÍ CÍL
Účastníci získají nové podněty pro výuku matematiky na druhém stupni základních škol. Seminář seznámí učitele s postupy, které vedou k rozvoji rozumových i osobnostních schopností žáka. Vše bude demonstrováno na příkladech z praxe.
HODINOVÁ DOTACE
8 x 45 min.
FORMA
Cyklus seminářů – webinářů