Strategické dokumenty RVP pro ZV upravují výuku finanční gramotnosti (FG) na školách jednoznačným způsobem, nicméně záleží na každé škole, jak tyto dokumenty zakomponuje do svého školního vzdělávacího programu. Některé školy jsou si plně vědomy toho, že oblast financí je v dnešní společnosti hodně silné téma a že je potřeba mít finančně gramotné občany. Každá škola ale přistupuje k výuce této gramotnosti odlišně. Jednou z možností, jak naplnit konkrétní výstupy RVP pro ZV z oblasti FG je cílené zařazování různých aktivit do hodin matematiky.
Podrobný přehled témat výuky
-
Podmínkou úspěšného vzdělávání v oblasti financí je vlastní prožitek vycházející z konkrétních nebo modelových situací při osvojování potřebných dovedností. Umožníme učitelům cíleně prožít a didakticky zpracovat některá témata FG.
-
Ukážeme, jak efektivně připravit dlouhodobý plán pro některou z oblastí FG dle jejích standard (Nakupování a placení; Hospodaření domácnosti; Přebytek rozpočtu a Schodek rozpočtu).
-
Vyzkoušíme si, jak zorganizovat hodinu s ohledem na vyučovaný ročník, jak tvořit homogenní i heterogenní skupiny a jak je didakticky využít v realizaci krátkodobých projektů.
-
Budeme sdílet osvědčené formy práce, kdy učitel pomáhá žákovi převzít odpovědnost za své učení i v oblasti financí a naučit se s penězi efektivně zacházet.
-
U jednotlivých oblastí finanční matematiky představíme vždy několik úloh z učebnice matematiky a způsobů jejich zpracování do krátkodobých i střednědobých projektů.
-
Ukážeme, jak reflektovat práci žáků a jak identifikovat a vyhodnotit důkazy o učení.
-
Nabídneme možnost průběžných reflexí zkušeností účastníků s výukou ve vlastní třídě se zaměřením na obsah kurzu.
PRVNÍ DEN: BLOK 1 a 2
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace:
-
Úvod – seznámení, cíle kurzu,
-
Tematický okruh FG (ČJS-5-2-03) Nakupování a peníze,
-
Úlohy z učebnic matematiky pro 1. až 2. ročník vhodné k didaktickému zpracování do krátkodobých projektů, tvorba gradovaných sérií úloh,
-
Matematické téma: Číslo jako počet i jako veličina, Numerace s veličinami v oboru do 100, peníze v roli mince i nominální hodnoty, evidence finančních obnosů tabulkou atd.,
-
Přebírání rolí a řešení modelových situací,
-
Techniky reflexe s ohledem na téma Nakupování a peníze.
DRUHÝ DEN: BLOK 3 a 4
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace:
-
Tematický okruh FG (ČJS-5-2-03) Hospodaření domácnosti,
-
Úlohy z učebnic matematiky pro 3. ročník vhodné k didaktickému zpracování do střednědobých dobých projektů, tvorba gradovaných sérií úloh,
-
Matematické téma: Slovní úlohy o penězích, výměna mincí a změna nominální hodnoty (prostředí Kouzelník Zababa),
-
Stanovení dílčích cílů, formulace kritérií úspěchu a hledání důkazů o učení,
-
Analýza osobních příběhů, videonahrávek z částí výuky účastníků,
-
Techniky pro efektivní poskytování zpětné vazby učitelem.