Učitelé denně zažívají bezpočet situací, pro které nemají a ani nemohou mít připraven scénář a na které musí velmi rychle reagovat. Mnohdy je jejich reakce klíčová například pro budování bezpečného prostředí pro děti a dobré vztahy ve třídě. To klade na kompetence učitele velké nároky nejen z oblasti didaktických znalostí obsahu učiva, ale je potřeba, aby permanentně reflektoval průběh učení po stránce rozvoje kognice jednotlivých žáků, po stránce rozvoje jejich metakognitivních schopností, i po stránce budování klimatu ve třídě (tj. reflexe osobnosti jednotlivých žáků i sociálních vazeb ve třídě). K tomu si učitel vytváří důkazy o učení žáků a na základě nich formuluje individualizaci/diferenciaci pro příští edukační/reedukační kroky. K tomu napomáhá využití vhodně volených nástrojů formativního hodnocení (resp. responzivní výuky) vzhledem k cílům výuky.
Kurz je určen učitelům I. stupně základních škol, asistentům, speciálním pedagogům a dalším pedagogickým pracovníkům, kteří se rozhodli vydat se na cestu budování podpůrného prostředí pro učení se svých žáků, ale i u sebe samého. Není nutné, aby účastník měl zkušenosti s výukou matematiky Hejného metodou.
Přehled témat a hodinová dotace
Kurz je rozdělen do dvou bloků ve dvou dnech, tj. 2x (90 min. – 30 min pauza – 90 min.) Celkem 8 vyučovacích hodin.
-
den
Blok A: (90 min)
Vlastními prožitky se účastníci seznámí s principy osobnostně rozvíjejícího pojetí výuky a s tvorbou představ žáků o některých matematických pojmech (např. číslo, zlomek, rovnice, geometrické pojmy, …), vztazích (dělitelnost, rovnice, … ), procesech (číselné operace, konstrukce, …) a situacích (matematické jazyky v různých kontextech, rovnicové situace, evidence, …) jako východisko pro práci s nástroji responzivní výuky.
30 min pauza
Blok B: (90 min)
Analýza videonahrávky a žákovských prací
-
den
Blok C: (90 min)
Sdílení ukázek dobré praxe, analýza osobních příběhů, videonahrávek částí výuky účastníků.
30 min pauza
Blok D: (90 min)
Tvorba gradovaných úloh s diagnostickým potenciálem, příprava části vlastní výukové hodiny se zaměřením na využití prvků formativního hodnocení.