Učitelé denně zažívají bezpočet situací, pro které nemají a ani nemohou mít připraven scénář a na které musí velmi rychle reagovat. Mnohdy je jejich reakce klíčová například pro budování bezpečného prostředí pro děti a dobré vztahy ve třídě. To klade na kompetence učitele velké nároky nejen z oblasti didaktických znalostí obsahu učiva, ale je potřeba, aby permanentně reflektoval průběh učení po stránce rozvoje kognice jednotlivých žáků, po stránce rozvoje jejich metakognitivních schopností, i po stránce budování klimatu ve třídě (tj. reflexe osobnosti jednotlivých žáků i sociálních vazeb ve třídě). K tomu si učitel vytváří důkazy o učení žáků a na základě nich formuluje individualizaci/diferenciaci pro příští edukační/reedukační kroky. K tomu napomáhá využití vhodně volených nástrojů formativního hodnocení (resp. responzivní výuky) vzhledem k cílům výuky.
Kurz je určen učitelům I. stupně základních škol, asistentům, speciálním pedagogům a dalším pedagogickým pracovníkům, kteří již mají nějaké zkušenosti s formativním hodnocení a chtějí je prohloubit v oblasti výuky matematice.
Přehled témat a hodinová dotace
Kurz je rozdělen do dvou bloků ve dvou dnech 2x (90 min. – 30 min pauza – 90 min.). V případě potřeby lze realizovat v 1 výukovém dni s 60 min pauzou mezi bloky I a II. Celkem 8 vyučovacích hodin.
Blok I: (2x 90 min)
-
Sdílení vlastních zkušeností s osobnostně rozvíjejícím pojetím výuky, s využitím reflexí procesu učení, sebereflexí žáků. (90 min)
30 min pauza
-
Příprava na konkrétní výukovou jednotku se zaměřením na cílené využití prvků formativního hodnocení. Tato příprava bude v následujícím období účastníkem realizována ve své třídě, skupině žáků. (90 min)
Blok II: (2x 90 min)
-
Sdílení zkušeností z realizací vytvořených příprav a jejich analýzy. (90 min)
30 min pauza
-
Diskuze nad alteracemi uskutečněných příprav s cílem hlubšího využití prvků formativního hodnocení. (90 min)