WEBINÁŘ – FORMATIVNÍ HODNOCENÍ V MATEMATICE NA 1. STUPNI ZŠ II

Učitelé denně zažívají bezpočet situací, pro které nemají a ani nemohou mít připraven scénář a na které musí velmi rychle reagovat. Mnohdy je jejich reakce klíčová například pro budování bezpečného prostředí pro děti a dobré vztahy ve třídě. To klade na kompetence učitele velké nároky nejen z oblasti didaktických znalostí obsahu učiva, ale je potřeba, aby permanentně reflektoval průběh učení po stránce rozvoje kognice jednotlivých žáků, po stránce rozvoje jejich metakognitivních schopností, i po stránce budování klimatu ve třídě (tj. reflexe osobnosti jednotlivých žáků i sociálních vazeb ve třídě). K tomu si učitel vytváří důkazy o učení žáků a na základě nich formuluje individualizaci/diferenciaci pro příští edukační/reedukační kroky. K tomu napomáhá využití vhodně volených nástrojů formativního hodnocení (resp. responzivní výuky) vzhledem k cílům výuky. 

Kurz je určen učitelům I. stupně základních škol, asistentům, speciálním pedagogům a dalším pedagogickým pracovníkům, kteří již mají nějaké zkušenosti s formativním hodnocení a chtějí je prohloubit v oblasti výuky matematice.

 

Přehled témat a hodinová dotace

Kurz je rozdělen do dvou bloků ve dvou dnech 2x (90 min. – 30 min pauza – 90 min.). V případě potřeby lze realizovat v 1 výukovém dni s 60 min pauzou mezi bloky I a II. Celkem 8 vyučovacích hodin. 

Blok I: (2x 90 min)

  1. Sdílení vlastních zkušeností s osobnostně rozvíjejícím pojetím výuky, s využitím reflexí procesu učení, sebereflexí žáků. (90 min)

30 min pauza

  1. Příprava na konkrétní výukovou jednotku se zaměřením na cílené využití prvků formativního hodnocení. Tato příprava bude v následujícím období účastníkem realizována ve své třídě, skupině žáků. (90 min) 

Blok II: (2x 90 min)

  1. Sdílení zkušeností z realizací vytvořených příprav a jejich analýzy. (90 min)

30 min pauza

  1. Diskuze nad alteracemi uskutečněných příprav s cílem hlubšího využití prvků formativního hodnocení. (90 min)

KOMU JE URČENO

učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, speciální pedagogové, psychologové, ředitelé škol a školských zařízení, pedagogové volného času, učitelé – vedoucí školních zájmových kroužků a klubů a další pedagogičtí pracovníci, kteří se rozhodli vydat na cestu budování podpůrného prostředí pro učení se svých žáků, ale i u sebe samého.  Není nutné, aby účastník měl zkušenosti s výukou matematiky Hejného metodou.

VZDĚLÁVACÍ CÍL


Hlavním cílem kurzu je: účastník pozná možnosti, jak využít potenciálu vyučování matematice pro rozvoj formativního hodnocení tak, aby proces učení v matematice byl maximálně efektivní, jak z hlediska budování a rozvoje poznatků (porozumění pojmům, procesům a vztahům), tak z hlediska podpory osobnostně rozvíjejícího pojetí výuky.

V rámci kurzu se na základě porozumění mechanizmu poznávacího procesu v matematice a na základě technik formativního hodnocení účastník naučí koncipovat matematické učivo a volit metody i formy práce tak, aby mohl zaujmout roli, která je pro učení žáka efektivní – učitel je v roli průvodce žáka a facilitátora problémů, vede žáky k tomu, aby sami rozhodovali o správnosti řešení úloh a diskutovali o kauzálních vazbách a cestách, jak proces učení vylepšit a vytvářet pro žáka prostor pro studijní autonomii. K tomu je potřeba poznat některé diagnostické nástroje, jako například gradované série úloh. To učiteli umožní diagnostikovat kognitivní úroveň žáka a zároveň to umožní žákům provádět funkční autonomní hodnocení v souladu s principy responzivní výuky.

 

Obecný vzdělávací cíl kurzu: 

Prostřednictvím sdílení vlastních zkušeností a jejich analýz, analýz videoukázek, žákovských řešení a promýšlením reakcí učitele v různých edukačních situacích, promýšlením alterací a jejich argumentováním si účastník rozšíří a prohloubí profesní kompetence v matematice (1. stupeň) v oblasti využívání formativního hodnocení pro rozvoj autonomie a poznání žáka. Jedná se především o následující kompetence:

Učitel

● plánuje matematické učivo dlouhodobě (konkretizuje cílové matematické kompetence, formuluje vztah kompetence – učivo, konkretizuje představy o kompetencích z RVP v praktické činnosti učitele),

●  tvoří úlohy stupňované náročnosti (gradované úlohy) a pracuje s nimi při výuce,

●   analyzuje žákovské postupy při řešení problémů a pracuje efektivně s chybou žáka i učitele,

●    využívá efektivně skupinovou práci,

● využívá vhodně formativní hodnocení jako nástroj nejen rozvíjející matematické myšlení ale i klíčové kompetence žáků,

●  využívá promyšleně sebereflexe učitelů matematiky a rozvíjí  schopnost sebehodnocení žáků,

●      aktivně poznává principy a cíle osobnostně rozvíjející responzivní výuky,

●      poznává roli učitele i roli žáka při tomto pojetí výuky, 

●  využívá znalosti poznávacího procesu žáka a mechanizmu budování představ o pojmech v matematice pro rozvoj rozumových i osobnostních schopností žáka

Číslo akreditace DVPP

MSMT- 6758/2022-2-258

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

8 x 45 min.

POČET ÚČASTNÍKŮ

8 - 16

FORMA

Cyklus online webinářů

Chcete uspořádat tento seminář u vás ve škole?

Cena: 2500 Kč za každého účastníka, v rozmezí 8-15 účastníků.

Máte-li zájem o realizaci tohoto semináře na vaší škole, vyplňte prosím poptávkový formulář.