Porozumění číslu a prostoru je u žáků 1. stupně zajištěno v metodě Hejného ve značném a velice pestrém množství různých prostředí. Účastníci se aktivně seznámí s klíčovými aritmetickými a geometrickými prostředími tak, jak jsou koncipovány pro 1. stupeň ZŠ s výhledem do 6., příp. vyšších ročníků ZŠ. V rámci práce v každém prostředí se zaměří na pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologii úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýzy žákovských řešení. Účastníci budou pracovat s učebnicemi matematiky pro 1. stupeň ZŠ využívanými v Hejného metodě. Pracovní dílny budou rozvrženy do čtyř výukových dnů. Každý výukový den bude rozdělen do 2x 90 minut s 30 min. přestávkou. Dny budou zaměřeny na následující oblasti:
První den
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace: Porovnání transmisivní a konstruktivistické výuky matematiky a hlubší vhled do principů Hejného metody. Pojetí mentálních schémat, cesty od izolovaných modelů ke generickým, příp. abstraktním poznatkům, a změny role učitele. Vybrané* didaktické prostředí 1.stupně ZŠ – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.
Druhý den
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace: Vybraná* aritmetická a geometrická prostředí 1. stupně ZŠ – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.
Třetí den
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace: Vybraná* aritmetická a geometrická prostředí 1. stupně ZŠ – pomůcky, strategie řešení úloh, matematický a didaktický obsah, typologie úloh, gradační parametry pro individualizaci a analýza žákovských řešení. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.
Čtvrtý den
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace: Průřezová témata 1. stupně ZŠ (např. zlomky, rovnice, kombinatorika a slovní úlohy). Budování schémat matematických objektů (pojmů, procesů a vztahů) napříč didaktickými prostředími 1. stupně ZŠ – matematický a didaktický potenciál, izomorfní úlohy. Shrnutí formou práce s učebnicemi. Náměty k hodnocení činnosti žáků, reflexím a práci s rodiči. Diskuze ke zkušenostem účastníků z jejich výuky matematiky, pohledu na nové informace a dalším otázkám podle potřeby.
*) Prostředí budou volena podle zkušeností a potřeb účastníků (např. ročníku) z následující nabídky. Jedná se o klíčová prostředí 1. stupně ZŠ:
ARITMETICKÁ PROSTŘEDÍ
-
Krokování, Schody
-
Autobus
-
Váhy, Vláčky, Děda Lesoň
-
Rodina
-
Sčítací trojúhelníky, Násobilkové čtverce
-
Biland (číselné soustavy)
-
a další aritmetická prostředí
GEOMETRICKÁ PROSTŘEDÍ
-
Dřívka
-
Parkety
-
Skládání a stříhání papíru
-
Geodeska, čtvercová mříž
-
Geometrické konstrukce
-
Krychlové stavby, tělesa a jejich sítě
-
a další geometrická prostředí