Tento kurz navazuje na dlouhodobý kurz Podpora smysluplné přípravy žáků na další vzdělávání, začínající přijímacími zkouškami z matematiky I. Kurz bude zaměřen jednak na rozšiřující matematické témata přijímacích zkoušek z matematiky, a současně na podporu osobnostního rozvoje žáků, tak aby zvládli přechod na další stupeň vzdělávání. Účastníci si tato témata prožijí v praktických workshopech.
-
Ukážeme si, jaké možnosti má učitel pro organizaci individualizované výuky, těsně před přijímacími zkouškami, kdy jsou potřeby žáků již velice rozdílné. V rámci tohoto navazujícího kurzu bude věnován prostor pro sdílení a vzájemnou podporu učitelů (účastníků kurzu), jak se vypořádat s tlakem a jak jej minimalizovat, tak aby učitel mohl využít svůj potenciál učitele podporujícího žáky při jejich přípravě na důležitou životní zkoušku a na další vzdělávání na vyšším stupni.
-
Vzájemně budeme sdílet formy práce, kdy učitel žáky motivuje a podporuje je v převzetí zodpovědnosti za své učení a přípravu na přijímací zkoušky a další vzdělávání.
-
U matematických témat se budeme věnovat průřezovým tématům (čtenářské i finanční gramotnosti) a představíme si úlohy, které mají potenciál připravit žáky k porozumění a strategii řešení rozšiřujících úloh u přijímacích zkoušek. Základem přípravy je budování schopnosti porozumět zadání, analyzovat problém, hledat a najít možné způsoby k řešení a pak samotné řešení úlohy. Budeme se věnovat skutečnému porozumění tématu v porovnání s naučeným formalismem (naučený postup) a postup, kterým může u žáků formalismy nahradit skutečným poznáním.
-
Představíme si další možnosti, které mohou pomoci žákům snížit stres, a tím více rozvinout jejich potenciál. Podpoříme tak žáka v jeho sebedůvěře (práce s chybou, práce s časem, ujasnění si svých silných a slabých stránek, získávání jistoty díky procvičování, uvědomění si své vlastní individuální strategie řešení celého testu přijímacích zkoušek, aj.)
-
Kurz bude rozdělen na 2 čtyřhodinové bloky, které budou věnovány konkrétnímu matematickému tématu přijímacích zkoušek (viz níže). Mezi těmito dvěma bloky budou mít účastníci 3 týdny na aktivní práci na svém zvoleném cíli v oblasti přípravy žáků na přijímací zkoušky a vyzkoušení nabité inspirace z kurzu přímo ve své výuce. Následně proběhne na začátku druhého bloku tohoto kurzu společné sdílení a reflektování vlastních výstupů a zkušeností.
PRVNÍ DEN: BLOK 1 a 2
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace:
-
Úvod – cíle kurzu
-
Tematický okruh RVP: Nestandardní aplikační úlohy a problémy, Závislosti a vztahy
-
Matematické téma: Nestandardní matematické úlohy (formalismus x trvalý poznatek), Posloupnosti, Zobecňování
-
Organizace individualizované výuky při přípravě na přijímací zkoušky
-
Motivace, práce s cíli a kritérii, sebereflexe
-
Jak si ujasnit své silné a slabé stránky, jak podpořit svůj potenciál a sebedůvěru v sebe sama (práce s chybou, práce s časem, získávání jistoty, ujasňování si své řešitelské strategie celého testu přijímacích zkoušek)
-
Zdroje další podpory žáků při přípravě na přijímací zkoušky
DRUHÝ DEN: BLOK 3 a 4
2 x 90 minut (mezi devadesátiminutovými bloky 30 minut přestávka)
Anotace:
-
Sdílení a reflektování zkušeností účastníků
-
Tematický okruh RVP: Závislosti, vztahy a práce s daty, Nestandardní aplikační úlohy a problémy
-
Matematické téma: Práce s Daty, čtenářská gramotnost
-
Organizace individualizované výuky při přípravě na přijímací zkoušky
-
Procvičování versus Dril, jak rozvíjet nadané žáky, jak podpořit každého žáka v tom, co potřebuje při své přípravě na přijímací zkoušky
-
Jak pracovat se svým stresem, jak ho snížit, co nejvíce eliminovat a podpořit tak rozvinutí svého potenciálu co nejvíce
-
Zdroje další podpory žáků při přípravě na přijímací zkoušky