WEBINÁŘ – PŘEDČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V KONTEXTU PŘEDMATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI

Oblast předčtenářské gramotnosti je velmi komplexní a zasahuje nejrůznější oblasti rozvoje dítěte stejně jako předmatematická gramotnost – oblast smyslového vnímání, myšlení, paměti, řeči a slovní zásoby, emoční a sociální rozvoj, a zároveň musí stavět na osobní zkušenosti dítěte.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání pojem předčtenářská ani předmatematická gramotnost, nepoužívá, ani nijak nevymezuje. Specifikuje klíčové kompetence, které představují cílové stavy k jejichž naplňování by mělo společně směřovat veškeré vzdělávání. Na základě dílčích vzdělávacích cílů sestavuje mateřská škola vzdělávací nabídku, která by měla vést k získávání těchto kompetencí. V předškolním vzdělávání je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích.
Zaměříme se na metody, formy práce a aktivity, které povedou k rozvoji obou zmiňovaných gramotností.
Seminář je určen pro učitele mateřských škol, kteří chtějí cíleně obohatit vzdělávací nabídku o činnosti, při kterých mají děti příležitost rozvíjet se jak v oblasti předčtenářské, tak i předmatematické gramotnosti.
Seminář bude zaměřen na rozvoj následujících oblastí:
  • biologická oblast (koordinace oko-ruka, grafické činnosti)
  • psychologická oblast (rozvoj řeči – naslouchání, vnímání, pozornost, slovní zásoba, sluchová diferenciace; poslech čtených či vyprávěných pohádek, grafické napodobování symbolů, tvarů, písmen, chápání jejich významu; prohlížení a čtení příběhů, sledování zleva doprava, aktivity s různým tištěným a informačním materiálem; uvažování a usuzování; odhalování podstatných znaků a vzájemných souvislostí; kreativní myšlení, nalézání nových řešení)
  • kognitivní dovednosti (pozornost, paměť, kritické myšlení, schopnost analyzovat, vybírat podstatné, představivost, kódování/dekódování informací)
  • interpersonální oblast (porozumění běžným projevům emocí a nálad)
  • motivace (důvody pro čtení, zájem o obsah, vnímání sebe sama jako čtenáře)
  • znalosti (slovní zásoba, znalost tématu, jazykové dovednosti, znalost strategií pro porozumění)
Tyto oblasti, které přispívají k rozvoji předčtenářské gramotnosti propojíme s aktivitami, které rozvíjejí předmatematickou gramotnost.
Uvádíme zde na příklad práci s pomůckou Dřívka. Díky této pomůcce, kterou využíváme pro rozvoj rovinné představivosti (rovinné geometrické útvary a jejich vlastnosti) zároveň rozvíjíme například biologickou oblast (koordinace ruka-oko, grafické činnosti) a kognitivní dovednosti.
V rámci čtyřhodinového semináře se účastník seznámí nejméně se dvěma vybranými oblastmi. Účastník se s nimi seznámí formou prožitkového učení.
Seminář je rozdělen na 4 bloky po 90 minutách ve dvou dnech. Jednotlivé bloky budou odděleny minimálně 30 minutovou přestávkou. Mezi těmito setkáními bude minimálně čtrnáctidenní prodleva, aby měli účastníci možnost realizovat prožité aktivity a náměty při vzdělávání dětí. Na začátku druhého dvojbloku budou mít možnost si vzájemně sdílet a reflektovat své zkušenosti.
Časový harmonogram (8 x 45 min.):
  1. Blok 1: Geometrická prostředí (2 x 45 min.)
Min. 30 min. pauza
  1. Blok 2: Aritmetická prostředí a průřezová témata (2 x 45 min.)
14 dní prodleva mezi bloky
 
  1. Blok 3: Geometrická prostředí (2 x 45 min.)
Min. 30 min. pauza
  1. Blok 4: Aritmetická prostředí a průřezová témata (2 x 45 min.)

KOMU JE URČENO

Učitelé MŠ a přípravných tříd ZŠ, inspektoři, asistenti pedagogů v MŠ a další pedagogičtí pracovníci. Není nutné, aby účastník měl zkušenosti s výukou matematiky Hejného metodou.

VZDĚLÁVACÍ CÍL

Účastník rozpozná ve vybrané aktivitě cíle z obou gramotností (předčtenářské a předmatematické). Získá konkrétní náměty na aktivity, kterými může cíleně obohatit vzdělávací nabídku o činnosti, při kterých mají děti příležitost rozvíjet se jak v oblasti předčtenářské, tak i předmatematické gramotnosti.

 

LEKTOŘI

Držitel certifikátu vydaného prof. Hejným

HODINOVÁ DOTACE

8 x 45 minut

POČET ÚČASTNÍKŮ

8 - 15

FORMA

online webinář