Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání pojem předčtenářská ani předmatematická gramotnost, nepoužívá, ani nijak nevymezuje. Specifikuje klíčové kompetence, které představují cílové stavy k jejichž naplňování by mělo společně směřovat veškeré vzdělávání. Na základě dílčích vzdělávacích cílů sestavuje mateřská škola vzdělávací nabídku, která by měla vést k získávání těchto kompetencí. V předškolním vzdělávání je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích.
Zaměříme se na metody, formy práce a aktivity, které povedou k rozvoji obou zmiňovaných gramotností.
Seminář je určen pro učitele mateřských škol, kteří chtějí cíleně obohatit vzdělávací nabídku o činnosti, při kterých mají děti příležitost rozvíjet se jak v oblasti předčtenářské, tak i předmatematické gramotnosti.
Seminář bude zaměřen na rozvoj následujících oblastí:
- biologická oblast (koordinace oko-ruka, grafické činnosti)
- psychologická oblast (rozvoj řeči – naslouchání, vnímání, pozornost, slovní zásoba, sluchová diferenciace; poslech čtených či vyprávěných pohádek, grafické napodobování symbolů, tvarů, písmen, chápání jejich významu; prohlížení a čtení příběhů, sledování zleva doprava, aktivity s různým tištěným a informačním materiálem; uvažování a usuzování; odhalování podstatných znaků a vzájemných souvislostí; kreativní myšlení, nalézání nových řešení)
- kognitivní dovednosti (pozornost, paměť, kritické myšlení, schopnost analyzovat, vybírat podstatné, představivost, kódování/dekódování informací)
- interpersonální oblast (porozumění běžným projevům emocí a nálad)
- motivace (důvody pro čtení, zájem o obsah, vnímání sebe sama jako čtenáře)
- znalosti (slovní zásoba, znalost tématu, jazykové dovednosti, znalost strategií pro porozumění)
Uvádíme zde na příklad práci s pomůckou Dřívka. Díky této pomůcce, kterou využíváme pro rozvoj rovinné představivosti (rovinné geometrické útvary a jejich vlastnosti) zároveň rozvíjíme například biologickou oblast (koordinace ruka-oko, grafické činnosti) a kognitivní dovednosti.
V rámci čtyřhodinového semináře se účastník seznámí nejméně se dvěma vybranými oblastmi. Účastník se s nimi seznámí formou prožitkového učení.
Seminář je rozdělen na 4 bloky po 90 minutách ve dvou dnech. Jednotlivé bloky budou odděleny minimálně 30 minutovou přestávkou. Mezi těmito setkáními bude minimálně čtrnáctidenní prodleva, aby měli účastníci možnost realizovat prožité aktivity a náměty při vzdělávání dětí. Na začátku druhého dvojbloku budou mít možnost si vzájemně sdílet a reflektovat své zkušenosti.
Časový harmonogram (8 x 45 min.):
- Blok 1: Geometrická prostředí (2 x 45 min.)
- Blok 2: Aritmetická prostředí a průřezová témata (2 x 45 min.)
- Blok 3: Geometrická prostředí (2 x 45 min.)
- Blok 4: Aritmetická prostředí a průřezová témata (2 x 45 min.)