Dlouhodobý kurz je určen především pro učitele, kteří v současné době učí v 1. ročníku. Program však bude nastaven nejen pro učitele začínající v Hejného metodě, ale i pro ty, kteří by se chtěli v metodě více zdokonalovat a využít možnosti sdílet své zkušenosti a nápady s ostatními učiteli. Kurz bude probíhat ve 2. pololetí především ve dvou a čtyř hodinových blocích, jejichž cílem bude především na základě diskutovaných situací a jevů si postupně osvojovat principy Hejného metody a uvádět je do své praxe. Nad rámec akreditace budou v tomto kurzu věnované průběžně 4 hodiny sdílení toho, jak se vám nové poznatky daří začleňovat do praxe.
Koncepce jednotlivých bloků bude vycházet ze 3 následujících oblastí:
1. Východiska výuky matematiky, zásady dodržované ve vyučovacích hodinách
Kromě hlubšího seznámení s 12 principy Hejného metody se v průběhu celého kurzu budeme snažit o jejich vědomé využívání v praxi na základě analýzy i sebereflexe didaktických jevů vznikajících při vyučování, analýzy žákovských řešení i práce s videozáznamy. Společně tak budeme např. hledat odpovědi na otázky, jak připravit i organizovat vyučovací hodiny s cílem o maximální individualizaci a diferenciaci práce žáků, v souvislosti s tím na tvorbu a gradaci úloh, mapování postupu žáka v učení, jeho osobnostní rozvoj a budování jeho poznání.
2. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka
Zaměříme se na vybraná aritmetická a geometrická prostředí, se kterými žák v 1. ročníku začíná pracovat. Tato oblast organizovaná převážně ve formě praktických dílen bude nejen ukázkou práce v jednotlivých prostředích na základě řešení typologických úloh, ale především se zaměříme na sdílení praktických zkušeností a kritických míst při uchopování prostředí žáky, na které v průběhu roku narazíme.
3. Změna role učiteleRole učitele je zcela zásadní, ale také jeden z nejnáročnějších předpokladů konstruktivisticky vedené výuky, která je východiskem také pro Hejného metodu. V průběhu tohoto dlouhodobého kurzu se zaměříme na vnímání učitele spíše jako průvodce žáka na cestě za poznáním a moderátora třídních diskuzí při objevování světa matematiky. Pozornost bude též věnována tématu hodnocení a budování autonomie žáka při vlastním učení.
O lektorech
Mgr. Sylva Peclinovská, Ph.D.
- lektorka a tutorka Hejného metody
- diplomantka a doktorandka prof. M. Hejného
- učitelka 1. stupně ZŠ se sedmiletou zkušeností s výukou podle Hejného metody
- v současné době učí v 1. ročníku
- členka Národního kabinetu Předškolního a Prvostupňového vzdělávání
- učitel 1. stupně ZŠ se šestiletou zkušeností s výukou podle Hejného metody
- lektor Hejného metody
- aktuálně učí v 5. ročníku
- ředitel ZŠ Hostivice
- Člen ŘV MAP a PS MAP - matematická gramotnost
Cena se skládá z:
Ubytování: nezajišťujemeStorno podmínky naleznete zde